Behandling av sykdommer ved hjelp av urter og medisinplanter kalles urtemedisin eller phytoterapi.

Phyto betyr urter.

Phytoterapi er basert på bruk av rene virkestoffer ifra urter fra hele verden. Urtene brukes tørket og pulverisert og blir brukt som pulver eller pulver presset til pille. Urtene kan også brukes som ekstrakt (oftest i vann eller alkohol) av hele friske og tørkede planter og plantedeler. Ekstrakter kan blandes og brukes i salver.

Bruken av urter som teer er også utbredt. Urter og plantestoffer har fra gammelt av vært blant de viktigste kilder mennesket har hatt for å opprettholde helse og for å gjenvinne helse ved sykdom.

Urtemedisin

Urtemedisin er grunnlaget for all medisin. Skolemedisin har benyttet urter ved kun å isolere de aktive virkestoffene fra planter, som de har benyttet i en konsentrert form eller som de har kopiert kjemisk. I dagens medisin blir legemidler mer og mer fremstilt syntetisk. Men planter og plantestoffer står fremdeles sentralt, omkring 40% av legemidler kommer fra plantestoffer. Dette gjelder blant annet morfin, kinin, hjerteglykosider og en rekke antibiotika.

Urtemedisin er i dag en effektiv, trygg og sikker behandlingsform som gir gode resultater hvis den blir benyttet riktig. Urtene og enkle naturstoffer er effektive midler i behandling av en rekke sykdommer, uten å ha de omfattende bivirkningene som moderne kjemiske legemidler ofte har.

I Norge er der mange homeopater, terapeuter og noen få leger som bruker urter og kosttilskudd i sin daglige praksis. De naturpreparatene som er godt dokumentert og mest brukt til medisinsk bruk er for eksempel fiskeoljer, nattlysoljer, ulike plantefiber for å senke kolesterol eller for å behandle forstoppelse.